Voor wie

Mindfulnesstraining is geschikt voor iedereen die actief wil bijdragen aan zijn eigen gezondheid en kwaliteit van leven. Zowel lichamelijk als geestelijk. Meer in het moment en minder in het hoofd leven helpt ons het leven vollediger te leven. Het verrijkt ons leven. Wij leren hoe we goed voor onszelf kunnen zorgen en meer energie en balans in ons leven kunnen ervaren. Je hebt er geen speciale kennis, conditie of ervaring voor nodig. Iedereen oefent binnen de grenzen van zijn eigen situatie en kunnen.

Deze training is iets voor je als:

  • je behoefte hebt aan meer inzicht in het eigen functioneren
  • je wilt onderzoeken hoe je meer rust in je leven krijgt
  • je beter wilt leren omgaan met moeilijke gedachten en gevoelens
  • je bereid bent om per dag 45 tot 60 minuten te reserveren voor het doen van de oefeningen
  • je een cadeautje aan jezelf wilt geven

Ook kan je aan deze training denken als je de onderstaande klachten hebt:

Sea_people copy

  • stress– en stressgerelateerde klachten
  • burn-out/overspanning
  • (herhaalde) somberheid
  • angstverschijnselen
  • chronische pijn en lichamelijke klachten
  • piekeren en negatieve gedachten
  • onzekerheid
  • vermoeidheid en slaapklachten
  • concentratie problemen

Ook veel mensen zonder specifieke klachten of problemen hebben mindfulness training ervaren als een verrijking van hun leven.

Wanneer is mindfulness juist niet geschikt?
Bij bepaalde klachten is het niet verstandig om mindfulness te beoefenen, of is het eenvoudig niet werkzaam. Dit geldt voor acute psychose of risico daarop en voor verslavingsproblemen (aan alcohol of drugs bijvoorbeeld). Daarnaast worden mensen die in een te hectische periode in hun leven zitten aangeraden om even te wachten met deelname aan een training. Dit eenvoudigweg, omdat de training van je vraagt om elke dag ca. 45 minuten te oefenen met meditatie. In een te drukke periode in het leven is dat vaak moeilijk haalbaar.

Mindfulness is geen vervanging voor therapie, het kan wel een aanvulling zijn.