Geschiedenis

De mindfulnesstraining is eind jaren ’70 ontwikkeld door de Amerikaanse wetenschapper Jon Kabat-Zinn.

history copy

Hij werkte in een academisch ziekenhuis in Massachusetts waar hij in contact kwam met mensen met chronische ziekten, burn-out, vermoeidheid en pijnklachten. Mensen, voor wie de reguliere geneeskunde geen oplossing (meer) bood. Voor deze doelgroep ontwikkelde Kabat-Zinn een 8-weeks trainingsprogramma dat hij Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) noemde. Jon Kabat-Zinn was ervan overtuigd dat de levenskwaliteit van deze mensen kon verbeteren als ze op een andere, met meer aandacht naar hun klachten zouden leren kijken. Het zou de stress van het ziek-zijn verminderen en hun ziekte-ervaring veranderen. Hij combineerde oosterse meditatietechnieken en westerse psychologie tot de Mindfulness Based Stress Reductie training. De training bleek enorm succesvol te zijn.

De basis van MBSR is het beoefenen van mindfulnessmeditatie. Uitgangspunt van MBSR is dat ieder mens de ervaringsdeskundige is van zijn eigen gezondheid en daar zelf een actieve bijdrage aan kan leveren. Inmiddels hebben vele duizenden mensen binnen en buiten Amerika het MBSR-programma gevolgd elk met een andere achtergrond en reden. Sommigen komen om te leren ontspannen, anderen om beter met stress situaties om te leren gaan, of om een leven met ziekte en pijn beter te leren hanteren.

Onderzoek naar MBSR
MBSR kent een doorgaande traditie van wetenschappelijk onderzoek naar effecten en werkingsmechanismen. De belangrijkste uitkomsten van onderzoek naar de effecten van MBSR zijn:

  • een afname van lichamelijke en psychische klachten
  • een positieve verandering in de leefstijl
  • beter kunnen ontspannen
  • een positiever zelfbeeld en beeld van de omgeving
  • een verbetering van de kwaliteit van leven